Hvordan lese oppskriftene

Forkortelser:

Fm=fastmaske

Sm=smalmaske

S=stav

Hs=halvstav

2til1=minske

2i1=ke

Lm=luftmaske

P(et tall)= popcornmaske(antall halvstaver)

G=gang
R=runde




Runde 3 kan skrives om til:

1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1.

Stav


1. Legg garnet rundt nlen og hent garn i neste maske


2. Da har du tre masker p nlen


3. Legg garnet rundt nlen og dra igjennom de to frste maskene


4. Legg garnet rundt nlen og dra igjennom de to resterende maskene


5. Da har du en maske igjen p nlen

Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/

Starten, luftmaske


1. Lag en knute og legg nlen inn som vist


2. Stram til


3. Legg trden rundt nlen og dra igjennom masken, dette kalles en luftmaske


4. Gjr en luftmaske til og begynn s hekle i andre maske fra nlen

Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/

Starten er vanskelig vise med bilder, sher er en film som viser starten trinn for trinn:
1. Lag en knute og stram til
2.Gjr to luftmasker
3. Dra litt i trden i andre maske fra nlen s ringen blir litt strre, denne kalles ofte "magic circle". Iringen gjr du da s mange fastmasker som du skal begynne med. I filmen her har jeg seks fastmasker i ringen.
4. Nr du har s mange fastmasker du skal begynne med tar du tak i den lse trden (den du ikke hekler med) og strammer til.

N er du klar for hekle, ogjeg har tatt med runde 5 bare for at derekan se litt lenger hvis det er noe annet dere ikke forstr.

5. Her har jeg tatt 2i1, alts kt hele frste runde, som man som oftest begynner med.

Jeg beklager at kvaliteten er litt drlig og at fingrene mine alltid er i veien, men jeg brukte litt for tynt garn.
Hvis dere ikke forstod noe av dette kan dere prve se p denne filmen p engelsk eller ske p amigurumi p youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=5hKBeu2BlhU

Denne filmen gjr omtrent det samme som meg, bortsett fra at hun ikke lager ringen stor og s strammer den som jeg gjr i min film, men dette er bare smak og behag : )

http://tinyurl.com/yaxgz59

enannen film som ogs har en god forklaring! : )

Lykke til!

Popcornmaske


1. Legg garnet rundt nlen og hent garn i neste maske. (andre gang og utover henter dugarn i samme maske og ikke i neste.)


2. Da har du tre masker p nlen


3. Legg garnet rundt nlen og dra igjennom de to frste maskene


4. Legg garnet rundt nlen og hent garn i samme maske, gjenta steg 1-4 til du har det antall halvstaver du nsker


5. Her har jeg tre halvstaver


6. Nr du har nsket antall halvstaver legger du garnet rundt nlen og drar igjennom alle maskene


7. Da ender du opp med en liten "klump" som er en popcornmaske. Husk alltid ta en fastmaske etter en popcornmaske, for at popcornmasken skal f riktig fasong.



Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/

Minske, 2til1


1. Frst henter du garn i den frste masken, og s i den neste


2. Da har du tre masker p nlen


3. Legg garnet rundt nlen og dra den igjennom alle maskene


4. Da har du en maske p nlen

Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/

Halvstav


1. Legg garnet rundt nlen og hent garn i neste maske


2. Da har du tre masker p nlen


3. S legger du garnet rundt nlen og drar den igjennom alle maskene


4. Da har du en maske p nlen

Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/

Fastmaske, hente garn, ke 2i1


1. Du starter med putte nlen inn i neste maske, som vist


2. S legger du garnet over nlen og drar igjennom den frste masken


3. Da har du to masker p nlen og har hentet garn




4. Legg garnet over nlen igjen og dra den igjennom begge maskene


5. Da har du en ferdig fastmaske


Nr du skal ke antallet masker, 2i1, gjr du frst de samme stegene, og i gang nummer to begynner du steg 1 i samme maske istedet for neste.


Forklaringen erinspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/