Hvordan lese oppskriftene

Forkortelser:

Fm=fastmaske

Sm=smalmaske

S=stav

Hs=halvstav

2til1=minske

2i1=øke

Lm=luftmaske

P(et tall)= popcornmaske(antall halvstaver)

G=gang
R=runde




Runde 3 kan skrives om til:

1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1, 1fm, 2i1.

Stav


1. Legg garnet rundt nålen og hent garn i neste maske


2. Da har du tre masker på nålen


3. Legg garnet rundt nålen og dra igjennom de to første maskene


4. Legg garnet rundt nålen og dra igjennom de to resterende maskene


5. Da har du en maske igjen på nålen

Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/ 

Starten, luftmaske


1. Lag en knute og legg nålen inn som vist


2. Stram til


3. Legg tråden rundt nålen og dra igjennom masken, dette kalles en luftmaske


4.  Gjør en luftmaske til og begynn så å hekle i andre maske fra nålen

Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/ 

Starten er vanskelig å vise med bilder, så her er en film som viser starten trinn for trinn: 
1. Lag en knute og stram til
2. Gjør to luftmasker
3. Dra litt i tråden i andre maske fra nålen så ringen blir litt større, denne kalles ofte "magic circle". I ringen gjør du da så mange fastmasker som du skal begynne med. I filmen her har jeg seks fastmasker i ringen.
4. Når du har så mange fastmasker du skal begynne med tar du tak i den løse tråden (den du ikke hekler med) og strammer til.

Nå er du klar for å hekle, og jeg har tatt med runde 5 bare for at dere kan se litt lenger hvis det er noe annet dere ikke forstår.
 
5. Her har jeg tatt 2i1, altså økt hele første runde, som man som oftest begynner med.

Jeg beklager at kvaliteten er litt dårlig og at fingrene mine alltid er i veien, men jeg brukte litt for tynt garn.
Hvis dere ikke forstod noe av dette kan dere prøve å se på denne filmen på engelsk eller søke på amigurumi på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=5hKBeu2BlhU 

Denne filmen gjør omtrent det samme som meg, bortsett fra at hun ikke lager ringen stor og så strammer den som jeg gjør i min film, men dette er bare smak og behag : )

http://tinyurl.com/yaxgz59 

en annen film som også har en god forklaring! : )

Lykke til!

Popcornmaske


1. Legg garnet rundt nålen og hent garn i neste maske. (andre gang og utover henter du garn i samme maske og ikke i neste.)


2. Da har du tre masker på nålen


3. Legg garnet rundt nålen og dra igjennom de to første maskene


4. Legg garnet rundt nålen og hent garn i samme maske, gjenta steg 1-4 til du har det antall halvstaver du ønsker


5. Her har jeg tre halvstaver


6. Når du har ønsket antall halvstaver legger du garnet rundt nålen og drar igjennom alle maskene


7. Da ender du opp med en liten "klump" som er en popcornmaske. Husk alltid å ta en fastmaske etter en popcornmaske, for at popcornmasken skal få riktig fasong.



Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/ 

Minske, 2til1


1. Først henter du garn i den første masken, og så i den neste


2. Da har du tre masker på nålen


3. Legg garnet rundt nålen og dra den igjennom alle maskene


4. Da har du en maske på nålen

Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/ 

Halvstav


1. Legg garnet rundt nålen og hent garn i neste maske


2. Da har du tre masker på nålen


3. Så legger du garnet rundt nålen og drar den igjennom alle maskene


4. Da har du en maske på nålen

Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/ 

Fastmaske, hente garn, øke 2i1


1. Du starter med å putte nålen inn i neste maske, som vist


2. Så legger du garnet over nålen og drar igjennom den første masken


3. Da har du to masker på nålen og har hentet garn




4. Legg garnet over nålen igjen og dra den igjennom begge maskene


5. Da har du en ferdig fastmaske


Når du skal øke antallet masker, 2i1, gjør du først de samme stegene, og i gang nummer to begynner du steg 1 i samme maske istedet for neste.


Forklaringen er inspirert av Mia Bengtsson, http://www.booip.blogspot.com/