Bellossom - vanskelig



Da er det duket for den første pokémonoppskriften! Bellossom har gledet seg så mye til å møte dere og har holdt med våken i hele natt fordi hun var så spent på hva dere kom til å synes.

Vanskelighetsgrad: Vanskelig. Teknikkene er lette, men siden den er veldig tidskrevende, det er mange deler og monteringen er ganske vanskelig blir vanskelighetsgraden også vanskelig.

Heklenål: 3mm

Garn: Sandnes mini duett, pinnestørrelse 2 ½ - 3.

Farger: Rødt, gult, lys grønn, grønn

 

Hodet:

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /1fm, 2i1/ 5g (15)

R4: /2fm, 2i1/ 5g (20)

R5: /3fm, 2i1/ 5g (25)

R6: /4fm, 2i1/ 5g (30)

R7: /5fm, 2i1/ 5g (35)

R8-12: 5 runder kun fm (35)

R13: /5fm, 2til1/ 5g (30)

R14: /4fm, 2til1/ 5g (25)

R15: /3fm, 2til1/ 5g (20)

R16-21: 6 runder kun fm (20)

R22: /2fm, 2til1/ 5g (15)

R23: /1fm, 2til1/ 5g (10)

R24: /2til1/ 5g (5)

 

Stopp hodet og fest trådene.

 

Armer (2 stk):

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /2fm, 2i1/ 2g (8)

R4- 9: 6 runder kun fm (8)

Stopp armene, og spar litt tråd til å sy på armene med.

 

Blader (2 gule og 4 grønne):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: /5fm, 2i1/ 2g (14)

R6: /6fm, 2i1/ 2g (16)

R7-13: 10 runder kun fm (16)

R14: /6fm, 2til1/ 2g (14)

R15: /5fm, 2til1/ 2g (12)

R16: /2fm, 2til1/ 3g (9)

Stopp bladet litt, det skal være litt fyldig med likevel et blad og ikke en ballong

R17: /1fm, 2til1/ 3g (6)

R18: /2til1/ 3g (3)

Spar en del tråd som du skal bruke til å sy sammen bladene med.

 

Bladene skal sys sammen i denne rekkefølgen: grønn, grønn, gul, grønn, grønn, gul.

 

Blad under (2 gule, 2 grønne):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: /5fm, 2i1/ 2g (14)

R6: /6fm, 2i1/ 2g (16)

R7-11: 5 runder kun fm (16)

Stopp bladene. Spar en del tråd som du først skal bruke til å sy sammen hullet på toppen, og så til å sy bladene sammen, annenhver gul og grønn.

 

Blomster:

 

Kronbladene (10 stk, 5 til hver):

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: en runde kun fm (8)

R5: 2til1, 6fm (7)

R6: 2til1, 5fm (6)

Spar tråd på et av bladene som du skal bruke til å sy sammen resten av bladene

 

Midten (2stk, 1 til hver):

 

R1: 5fm

Spar litt tråd til å sy på midten med.

 

Blomstene sys sammen så de har 5 kronblader hver.

 

Montering:

Når du har sydd sammen de store bladene til et skjørt syr du på de små bladene under. De små bladene skal synes under de store, så de sys på ca midt på de store bladene.  Da skal de se sånn ut:

 

Så syr du hele "skjørtet" fast i hodet, helst litt langt nede så halsen synes. Armene skal sys på hver sin side av to grønne blad. Blomstene skal sys på som ører. Til øyne har jeg brukt filt, og munn og kinn er sydd på.  



Lykke til! 

Neste oppskrift kommer på fredag, og etter det blir det en oppskrift i uken en stund framover, siden påsken er slutt da. Innlegg vil det komme likevel da : )

Tips - fest en nøkkelring til din amigurumi



Fest en nøkkelring til din amigurumi og fest den på vesken, skolesekken, eller fest den til nøklene dine.
Jeg har kjøpt alle delene på panduro hobby: en liten ring til å feste til amigurumien, en nøkkelring og til slutt en krok (hva kaller man det?). Veldig praktisk når du har lagd så mange amigurumier at du ikke vet hvor du skal sette dem, og en koselig gave å gi til venner! Her i huset må vi snart montere nye hyller så jeg får plass til flere amigurumier!





I morgen kommer det hint til hva som er på oppskriften på tirsdag, og denne gangen er det noe helt nytt! Følg med!

Ukens amigurumi - uke 12

 


Ukens amigurumi er sendt inn av Ida M og er en påskehare/kanin som pynter seg foran speilet!



Dette er Irja. Jeg oppdaget henne en dag jeg skulle ut til kaninene mine, og der var hun! Vi har blitt gode venner siden den gang. En av de tingene Irja liker å gjøre mest, er å stå foran speilet og pynte seg med forskjellige ting. Hun er spesielt glad i å pynte seg med blomster! Helst blomster i mange forskjellige farger. 

Har du en amigurumi du gjerne vil vise frem? Send meg bilde og beskrivelse av bildet på norskamigurumi@gmail.com : )

Gulrot - lett, Banan - lett, Jordbær - middels


Da skal du få lære hvordan du lager disse tre! Vi begynner med gulroten!



Vanskelighetsgrad: lett

Heklenål: 3mm

Garn: Lerke garn, pinnestr 3-4 (til håret kan du bruke hva som helst)

Farger: grønt og oransje

 

R1: 3fm (3)
R2: /2i1/ 3g (6)
R3: 2i1, 5fm (7)
R4: 2i1, 6fm (8)
R5: 2i1, 7fm (9)
R6: 2i1, 8fm (10)
R7: 2i1, 9fm (11)
R8: 2i1, 10fm (12)
R9: 2i1, 11fm (13)
R10: 2i1, 12fm (14)
R11: 2i1, 13fm (15)
R12: 2i1, 14fm (16)
R13: 2i1, 15fm (17)
R14: 2i1, 16fm (18)
R15: 2i1, 17fm (19)
R16: 2i1, 18fm (20)
R17: 2i1, 19fm (21)
R18: 2i1, 20fm (22)
R19: 2i1, 21fm (23)
R20: 2i1, 22fm (24)
R21: 2i1, 23fm (25)
R22: 2i1, 24fm (26)
R23: 2i1, 25fm (27)
R24: 2i1, 26fm (28)
R25: 2i1, 27fm (29)
R26: 2i1, 28fm (30)
R27: 2i1, 29fm (31)
R28: /3fm, 2til1/  6g, 1fm (25)
R29: /3fm, 2til1/ 5g (20)
R30: /2fm, 2til1/ 5g (15)
R31: /1fm, 2til1/ 5g (10)

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy igjen hullet med og sy på "håret" med.

Sy fast mye grønn tråd på toppen, enten flettet garn eller bare helt løst (som på bildet).


Banan:

Vanskelighetsgrad: lett

Heklenål: 3mm

Garn: hvitt og svart: Lerke garn pinnestørrelse 3-4, gult: sandnes mini duett, pinnestørrelse 2 ½ - 3. Hadde jeg hadde nok lerke i gult hadde jeg brukt det der også.

Farger: hvitt, svart og gult

 R1: 3fm (3)
R2: /2i1/ 3g (6)
R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)
R4: /3fm, 2i1/ 2g, 1fm (11)
R5: /4fm, 2i1/ 2g, 1fm (13)
R6-12: 7 runder kun fm (13)Bytt farge til gul

R13-26: 14 runder kun fm (13)

R27: /3fm, 2til1/ 2g, 1fm (11)

Bytt farge til svart

R28: /1fm, 2til1/ 3g, 2fm (8)

R29: /2til1/ 4g (4)

 

Stopp mye og fest trådene.

 

Skall (3stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: /5fm, 2i1/ 2g (14)

R6: /6fm, 2i1/ 2g (16)

R7-11: 5 runder kun fm (16)

 

Spar litt tråd til å sy på skallet og sy det på akkurat der det går over fra hvitt til gult så overgangen ikke synes.  Skall skal ikke stoppes.

 

Sy på munn og lim på øyne så er bananen klar! Du kan også bøye den så den får helt ?bananform?.


Jordbær: (bildet skal liksom være en jordbærblomst, og det skal liksom være morsomt. Liksom)

Vanskelighetsgrad: middels

Heklenål: 3mm

Garn: litt forskjellig, har ikke navn på typene.

Farger: Rødt, grønt, hvitt

 

Jordbæret:

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: en runde kun fm (6)

R4: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R5: /2i1/ 9g (18)

R6: /2fm, 2til1/ 4g, 2fm (14)

R7: /1fm, 2til1/ 4g, 2fm (10)

R8: /2til1/ 5g (5)

Stopp jordbæret, sy fast hullet og fest trådene

 

Bladene på toppen:

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3, /P4, 1fm/ 5g (10)

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy fast bladene på jordbæret.

 

Knyt litt hvit tråd rundt om kring på bæret, det skal være frø. Hvis du synes det er vanskelig med popcornmasker kan du improvisere med å sy fast grønne tråder eller lage 4 grønne blader av dette:

 

Alternativ til blader (4 stk):

R1: 3fm (3)

R2: /3i1/ 3g (6)

 

Sy fast alle bladene på toppen.



Da har du litt å drive med i helgen! I morgen kommer det bilde av ukens amigurumi, og neste oppskrift kommer på tirsdag!

Historien om hvordan Mr. Gully fikk seg venner


Det var en helt vanlig dag i casa Folkeson da Mr. Gully bestemte seg for å gå seg en liten tur. Han var lei av alle de andre amigurumiene som han var helt sikker på at hatet han, og han synes egentlig veldig synd på seg selv.


Da han skulle til å runde av et armlene så han noe mystisk som lå i fosterstilling i hjørnet av stolen. Han løp bort så fort bena (roten) hans kunne bære han.


Der så han en liten skapning. Når han så at det ikke var en vampyr ville han helst egentlig bare gå, men plutselig bevegde skapningen seg og sa "borte, borte..


BØØØ!!" Skapningen, som Mr Gully nå så at var en banan hoppet opp foran han og skremte han så mye


at han besvimte.


Når han våknet igjen ble de gode venner, for Mr Gully skjønte at bananen, som kalte seg selv for Pily, ikke villle spise han. Da de hadde sittet og snakket litt bestemte de seg for å bestige stolen, som de ble enige om at var hakket mer vågalt enn å bestige mount everest.




Etter langt om lenge og lenger enn langt kom de omsider til toppen. Mr Gully skrøt av at han hadde forbrent minst en kilo gulrot, men Pily sa at det bare var fordi han hadde skrapet av masse gulrot på stolen på veien opp. De var uenige et par minutter, helt til de så noe rødt som lå litt lenger borte.


De omringet skapningen, som de etterhvert så var et jordbær. Pily ville bare gå, for han likte ikke bær, men Mr Gully ville ta med seg jordbæret. Øynene til Mr Gully lyste av kjærlighet, endelig kunne han ha sin egen lille blodfargede klump. Han kunne nesten ikke vente til å fortelle alle vampyrvennene sine om denne fangsten. Fordi han ikke hadde noen armer til å bære jordbæret med knøt han det fast i håret sitt.


Og siden har de vært sammen som bare en gulrot, banan og jordbær kan!

Har du lyst til å lage disse kommer oppskriftene i morgen!

Monteringskurs

Amigurumiene kommer ofte i mange deler og det kan være vanskelig å sette de sammen på riktig måte, derfor skal vi nå ha et lite monteringskurs!

·         Som oftest så lønner deg seg å sy på kropp og hode først, unntatt hvis:

o   Du skal sy på øyne og munn er det lettest å gjøre det før du har stoppet hodet og begynt å montere amigurumien. Problemet med dette er at da kan hodet ofte bli litt skjevt, eller at det ser ut som om amigurumien ser til siden. Derfor må du følge nøye med hele tiden når du syr sammen kropp og hode!

·         Når du skal lime på øyne og munn lønner deg seg å gjøre det etter at du har montert hode og kropp, ben og armer, for da ser du hvor de skal settes på og det er lettere å få det til nøyaktig.

·         Når du skal sy på ben må du være nøye hvis amigurumien har tær, for akkurat som på hodet kan det lett bli skjevt. Du må også passe på når du syr på bena hvis amigurumien skal kunne stå eller sitte av seg selv, da må balansen være riktig.

·         Når du skal sy på armene er det viktig å passe på hvor du plasserer dem. Ofte ser amigurumien best ut når armene er nærme hodet, kommer de for langt ned kan det bli litt unaturlig, men her er det bare å prøve seg fram!

·         Halen er det som oftest ikke så nøye hvor du plasserer, så lenge den er et eller annet sted på baken.

·         Ører kan være litt vanskelige. Mål på toppen av hodet hvor mange masker fra du vil feste dem, og pass på at de også kommer riktig i forhold til øynene.
Her er ørene sydd på i andre maske fra midten

·         Når det gjelder øyne er det egentlig bare helt fritt fram, man kan gjøre det meste og likevel blir amigurumiene søte, eller i hvert fall morsomme!

      ·     Har du en heklet nese eller noe stort som skal sys på er det smart å gjøre dette før du syr/limer på øyne.

Montere elefanten:

1.       Sy på alle bena

2.       Sy på nesa

3.       Sy på ørene

4.       Fest øyne



Oppskriften på elefanten er her

Dette innlegget vil nok bli forandret på etterhvert som jeg kommer på mer, og/eller får spørsmål! Så bare fyr i vei hvis det er noe dere ikke forstår, noe jeg burde lagt til eller noe annet dere lurer på!

Eggharen Haffa - lett


Haffa er egentlig ikke så glad i å varme egg, og vil heller male dem. Hver påske liker han å dele ut egg i mange forskjellige farger til barn i alle aldre. Resten av året bruker han på å se på serier på tv, og legger på seg så mye at han virkelig må gå inn for å slanke seg noen måneder før påske, så han ikke knuser eggene når han setter seg oppå de.

Vanskelighetsgrad: lett

Heklenål: 3mm

Garn: lerke garn, pinner størrelse 3-4

Farger: lys rosa, mørk rosa, hvitt

 

Kropp:

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

R4: /2fm, 2i1/ 4g (16)

R5: /3fm, 2i1/ 4g (20)

R6: /4fm, 2i1/ 4g (24)

R7: /5fm, 2i1/ 4g (28)

R8: /13fm, 2i1/ 2g (30)

R9: /14fm, 2i1/ 2g (32)

R10: /15fm, 2i1/ 2g (34)

R11-18: 8 runder kun fm (34)

 

Fest trådene

 

Ører (2 stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ (9)

R4-6: 3 runder kun fm (9)

R7: /1fm, 2til1/ 3g (6)

R8-11: 4 runder kun fm (6)

 

Spar litt tråd til å sy på ørene med.

  

Nese:

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: en runde kun fm (6)

 

Spar litt tråd til å sy på nesa med

 

Tenner:

 

1.       4 luftmasker, snu og hekle fastmasker tilbake

2.       1lm, snu og hekle fm tilbake

3.       1lm snu og hekle fm tilbake

 

Spar litt tråd til å sy på tennene med





I morgen blir det et lite monteringskurs! : )

Hva er amigurumi?

Amigurumi betyr "strikket eller heklet stoppet dukke" og er en japansk kunstform. De kommer mest i form av søte små dyr (katter, hunder, griser, elefanter osv), men også andre gjenstander og mat med menneskelige trekk (eks, kaffekopp, muffins, kaktus, speilegg). Man kan både hekle og strikke amigurumier. Det som ofte kjennetegner amigurumier er at hodet er stort i forhold til kroppen, og øyne og nese står på linje.  

Amigurumier skal helst være så søte som mulig og det er vanlig å dekorere de med alt mulig rart man kan finne. De skal helst være overdrevent søte, det er ingen grenser på hva som er lov.

Det er mest vanlig å hekle amigurumier i spiraler, som jeg gjør her på bloggen, og det er også det enkleste, da har man stor frihet og mange muligheter. Det er viktig å hekle tett, så fyllvatten holder seg inne i amigurumien. Man kan også fylle de med andre ting, som små sandkorn, for at de skal få en mer livaktig vekt.

Kilde

















Alle amigurumiene er fra denne bloggen, og det er bare å bruke menyen til høyre for å finne oppskriftene! : ) (eneste som mangler er Diglet, den øverste, men han kommer etterhvert!)

Siden jeg har fått så mange nye lesere så kanskje noen av dere lurte på hvorfor bloggen hadde så rart navn ; )

Neste oppskrift kommer på tirsdag, hint kommer i morgen!

Mr. Gully og Lille Bie

Vi har fått to nye medlemmer i familien de siste dagene som gjerne vil hilse på dere!


Mr. Gully liker egentlig ikke folk, fordi han er redd for at de skal spise han. Han sier at eneste han vil omgås er personer uten tenner og vampyrer. At han kjenner noen vampyrer tviler jeg på, men han påstår at han har jevnlig besøk av flere bloddrikkere (min teori er at han har sneket til seg twilight-bøkene og smugleser så mye at han ikke kan skille drøm og virkelighet lenger.) Det har faktisk gått så langt at han krever at jeg skal kalle han Mr. Bloody Scarryot (scary carrot), men det nekter jeg! Derfor er han sur på meg og nektet å smile da jeg skulle ta bilde. Så det beklager jeg på det sterkeste.


Lille Bie er alltid veldig glad og trives godt blandt blomstene på stuebordet. Hun liker også veldig gjerne å være ute og ser fram til mange late vårdager i solen fremover. Hun gleder seg også veldig til å få sin egen nøkkelring, så hun kan festes på en veske eller sekk og oppleve den store verden utenfor husdøra.

Oppskrift på gulroten kommer neste fredag, sammen med diverse andre frukt, bær og grønnsaker! Bien har jeg også planer om å legge ut snart, kanskje i påsken eller litt etter.

En ting til! Send meg bilde av dine amigurumier på mail: norskamigurumi@gmail.com. Ta gjerne "poseringer" som det ovenfor med gulroten! Jeg vil se hva dere der ute lager og hvis jeg får mange bidrag hadde det vært morsomt å lage en kategori som heter "ukens amigurumi"  her på bloggen! Alltid morsomt å vise fram det man lager! (?)

Cupcaken Goliat - lett. Blomster - middels


Goliat er glad i mennesker, men blir redd når de smiler eller viser tenner. Da gjemmer han seg bak en sofa eller henter noe (annet) godteri så menneskene ikke blir fristet til å spise han. Derfor er han veldig flink til å lage mat, og serverer helst taco i godt selskap.

Vanskelighetsgrad: Lett

Heklenål: 3mm

Garn: Lerke garn, pinnestr 3-4

Farger: Valgfritt, selve cupcaken to forskjellige farger, og resten av helt valgfritt.

 

Bunn:

R1: 8fm (8)

R2: /2i1/ 8g (16)

R3: /1fm, 2i1/ 8g (24)

R4: /2fm, 2i1/ 8g (32)

R5: /3fm, 2i1/ 8g (40)

R6: /19fm, 2i1/ 2g (42)

R7: en runde kun fm (42)

R8: /20fm, 2i1/ 2g (44)

R9: en runde kun fm (44)

R10: /21fm, 2i1/ 2g (46)

R11: en runde kun fm (46)

R12: /22fm, 2i1/ 2g (48)

R13: en runde kun fm (48)

R10: /23fm, 2i1/ 2g (50)

 

Spar litt tråd som du skal begynne å sy fast toppingen med

 

Topp:

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4-->: hekle fm rundt så mange ganger at du til slutt har en lang pølse på ca 35-40 cm. Se på bildet hvis du ikke skjønner forklaringen.

 

Spar ganske mye tråd som du skal bruke til å sy fast resten av toppingen med.

 

Blomster:

 

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /P4, 1fm/ 5g (10)

 

Spar tråd til å sy fast blomstene med

 

Montering:

Toppingen stopper du litt og syr fast i en spiral oppover. Når du er på slutten stopper du resten av cupcaken. Sy på munn og øyne og blomstene, evt. andre ting du vil pynte cupcaken med.






Neste oppskrift på tirsdag, da går vi tilbake til påskemodus igjen! Følg likevel med før det, for jeg skal nok finne på noe annet i mellomtiden! : )

Lykke til, og god helg : )

Tips - merk hvor du er med en tråd

Når du skal begynne en eller flere runder med kun fastmasker er det smart å markere med en tråd i starten av runden, så slipper du å telle!


Dra en tråd i (helst) en annen farge gjennom masken du begynner med.



Så er det bare å hekle rundt til du kommer tilbake til tråden. Da har du heklet en runde.



I morgen får du vite hva som kommer på oppskrifter på fredag, og denne gangen blir det noe annet enn påsketing! : )

Påskeharen Lilja - lett

Nå tenkte jeg det var på tide med noe annet enn påskekyllinger, så da ringte jeg Lilja, og hun bestemte seg for å komme en tur på besøk, noe gulroten ikke var like fornøyd med.


Vanskelighetsgrad: lett

Heklenål: 3mm

Garn: Lerke garn str 3-4

Farger: lys og mørk lilla

 

Hode:

 

R1: 6 fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R6: /4fm, 2i1/ 6g (36)

R7: /5fm, 2i1/ 6g (42)

R8-12: 5 runder kun fm (42)

R13: /5fm, 2til1/ 6g (36)

R14: /4fm, 2til1/ 6g (30)

R15: /3fm, 2til1/ 6g (24)

R16: /2fm, 2til1/ 6g (18)

R17: /1fm, 2til1/ 6g (12)

 

Fest trådene, og stopp hodet

 

Kropp:

 

R1: 5 fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /1fm, 2i1/ 5g (15)

R4: /2fm, 2i1/ 5g (20)

R5: /3fm, 2i1/ 5g (25)

R6: /4fm, 2i1/ 5g (30)

R7: /5fm, 2i1/ 5g (35)

R8-10: 3 runder kun fm (35)

R11: /5fm, 2til1/ 5g (30)

R12-13: 2 runder kun fm (30)

R14: /4fm, 2til1/ 5g (25)

R15-17: 3 runder kun fm (25)

R18: /3fm, 2til1/ 5g (20)

R19: en runde kun fm (20)

R20: /2fm, 2til1/ 5g (15)

R21: en runde kun fm (15)

 

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy hodet og kroppen sammen og stopp kroppen

 

Øre (2stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: /3fm, 2i1/ 3g (15)

R6: /4fm, 2i1/ 3g (18)

R7: /5fm, 2i1/ 3g (21)

R8-10: 3 runder kun fm (21)

R11: /5fm, 2til1/ 3g (18)

R12-14: 3 runder kun fm (18)

R15: /4fm, 2til1/ 3g (15)

R16-18: 3 runder kun fm (15)

R19: /3fm, 2til1/ 3g (12)

R20-22: 3 runder kun fm (12)

R23: /2fm, 2til1/ 3g (9)

 

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy på ørene med.

 

Armer (2 stk):

 

Begynn med mørk lilla

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3- 4: 2 runder kun fm (10)

Bytt farge

R5-9: 5 runder kun fm (10)

 

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy på armene med og stopp armene

 

Ben (2 stk):

 

Begynn med mørk lilla

R1: 5 fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /1fm, 2i1/ 5g (15)

R4-5: 2 runder kun fm (15)

Bytt farge

R6-10: 5 runder kun fm (15)

 

Spar litt tråd som du skal bruke til å sy på bena med og stodd bena

 

Hale:
Her har jeg kun brukt mørk lilla

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3-4: 2 runder kun fm (12)

R5: /2fm, 2til1/ 3g (9)


Montering: Sy hodet og kroppen sammen først, og sy så på armer, ben, ører og hale. For at det skal bli mest mulig nøyaktig er det best å sy sammen hodet og kropp først. Når du syr på bena må du være nøye med hvor du syr de på så haren kan sitte av seg selv. Armene har jeg sydd på rett under hodet fordi jeg synes det ser best ut. For at munn og øyne skal bli mest nøyaktige er det også best å sy de på etter at du har montert de andre delene. Ørene har jeg sydd på ganske nærme hverandre på toppen av hodet. 

Dette var litt innføring i montering, og det vil snart komme et eget innlegg om hvordan du skal sy sammen din amigurumi så den blir akkurat slik du vil! : )


Lilja på jakt.

Neste oppskrift kommer på fredag! Andre innlegg i mellomtiden : ) Neste oppskrift blir noe annet enn påsketing, for jeg begynner å gå litt tom for ideer! Hjelp meg gjerne og skriv noen påsketing jeg kan hekle i kommentarfeltet! : )

Lykke til! : )

Påskeegg - lett

Da er det duket for ny oppskrift! Denne gangen blir det påskeegg, et helt vanlig og et som kan åpnes!


Vanskelighetsgrad: lett

3mm heklenål og tilsvarende garn.

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

R4: /2fm, 2i1/ 4g (16)

R5: /3fm, 2i1/ 4g (20)

R6: /4fm, 2i1/ 4g (24)

R7: /5fm, 2i1/ 4g (28)

R8: /13fm, 2i1/ 2g (30)

R9: en runde kun fm (30)

R10: /14fm, 2i1/ 2g (32)

R11: en runde kun fm (32)

R12: /15fm, 2i1/ 2g (34)

R13: en runde kun fm (34)

R14: /4fm, 2til1/ 5g, 4fm (29)

R15: /2fm, 2til1/ 7g, 1fm (22)

R16: /1fm, 2til1/ 7g, 1fm (15)

R17: /2til1/ 7g, 1fm (8)

Stopp kroppen

R18: /2til1/ 4g (4)

 

Fest trådene og bruk piperensere som ben. Disse kan du feste hvor og hvordan du vil. Lag flere egg i forskjellige farger og bruk som pynt på påskebordet, eller fest en tråd på toppen og heng de opp i vinduet!


Egg som kan åpnes:

 

Topp:

 

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

R4: /2fm, 2i1/ 4g (16)

R5: /3fm, 2i1/ 4g (20)

R6: /4fm, 2i1/ 4g (24)

R7: /5fm, 2i1/ 4g (28)

R8: /13fm, 2i1/ 2g (30)

R9: en runde kun fm (30)

Spar garn på slutten som du skal bruke til å sy sammen delene.

 

Bunn:

 

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: en runde kun fm (24)

R6: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R7-9: 2 runder kun fm (30)

Fest trådene

Når du er ferdig med begge delene skal de sys sammen med garnet du har igjen fra toppen. Du kan velge hvor mye du vil sy de sammen, jeg har sydd de sammen med ca 7 masker.

  

Disse kan du fylle med små kyllinger (Pjuske), med godteri, eller noe annet spennende. Med godteri blir de garantert en hit for småsøsken og barn!

Jeg beklager kjedelige bilder, men har ikke hatt så god tid denne uken. Skal se om jeg får heklet litt mer i helgen så kommer det kanskje ett innlegg med eksempler på flere måter du kan bruke disse eggene på!

Neste oppskrift kommer på tirsdag, andre innlegg kommer i mellomtiden : )

Hekleutstyr

Jeg tenkte kanskje dette kunne være til hjelp for dere som vil ha litt basisutstyr for å begynne å hekle

Jeg foretrekker å bruke "lerke" garn fra dalegarn, eller "paris" fra Drops, fordi det er veldig behagelig å hekle med. Grunnen er at det ikke splitter seg opp som mange andre garn og er mykt og fint til bamser. Til "lerke" trenger du en 3mm heklenål, og til "paris" 5mm.



Jeg syr enten på øyne eller bruker disse fra panduro hobby. Limet er "panokitt lim Stone" også kjøpt på panduro. Husk å sy på alle delene hvis du skal gi bort amigurumien til et lite barn!


Jeg bruker dette fyllvattet fra panduro hobby for å stoppe dyrene. Man kan bruke vanlig bomull, men da blir ikke bamsene like myke.


Nålen har jeg bare funnet hjemme, tok den tykkeste jeg fant. Heklenålen er kjøpt på panduro og er 3mm. Jeg har en nål til på 5mm som er kjøpt på strikkedilla


Det er ikke så viktig hvilken størrelse du bruker på garn og nål, bare nål og garn er samme. Du kan gjerne hekle med tykkere nål og garn, da blir amigurumien litt større, men hvis du vil ha de helt like som på oppskriften anbefaler jeg å bruke det samme!

I morgen kommer det ny oppskrift! : )

Historien om Karianne og egget

Det var en gang et lite egg som gikk seg en tur.


Så fant han ut at han ville slappe av litt, for det var så tung å gå rundt og bære på egget hele tiden.


Da kom plutselig Karianne gående(glidende..) og lurte på hva i all verden dette egget gjorde uten noen til å varme seg


Derfor satt Karianne seg oppå og siden har de vært sammen hele tiden. Mon tro hva som kommer ut av egget etterhvert?


Snipp snapp snute, så var eventyret ute og ny oppskift kommer på fredag!

Kåre hanefar og kyllingen Pjuske - lett



Vanskelighetsgrad: Lett

Heklenål 3mm, og lerke garn, pinnestørrelse 3-4

Kropp:

 

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

R4: /2fm, 2i1/ 4g (16)

R5: /3fm, 2i1/ 4g (20)

R6: /4fm, 2i1/ 4g (24)

R7: /5fm, 2i1/ 4g (28)

R8: /13fm, 2i1/ 2g (30)

R9: /14fm, 2i1/ 2g (32)

R10: /15fm, 2i1/ 2g (34)

R11-15: 5 runder kun fm (34)

R16: /4fm, 2til1/ 5g, 4fm (29)

R17: /2fm, 2til1/ 7g, 1fm (22)

R18: /1fm, 2til1/ 7g, 1fm (15)

R19: /2til1/ 7g, 1fm (8)

Stopp kroppen

R20: /2til1/ 4g (4)

 

Fest trådene.

 

Nebb:

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g, avslutt med 1sm (6)

 

Spar en del på slutten som du skal bruke til å sy fast nebbet med.

 

Vinger (2 stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5-6: 2 runder kun fm (12)

 

Spar en del tråd på slutten som du skal bruke til å sy på vingene med.

 

Jeg har brukt en piperenser til hanekam, limt på plastøyne, og brukt oransje filt til føtter.

 

Minikylling:

Her har jeg brukt "hårete" garn, funny, fra sandnesgarn, og heklenål 3mm

Kropp:

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: en runde kun fm (12)

R6: /1fm, 2til1/ 4g (8)

Stopp kyllingen

R7: /2til1/ 4g (4)

 

Sy igjen hullet og fest trådene

 

Nebb:

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g, avslutt med 1sm (6)

 

Spar litt tråd på slutten som du skal bruke for å feste nebbet med.

  

Jeg har valgt ikke å hekle vinger eller feste på føtter, men hvis du ønsker det kan du bruke samme oppskrift på vinger som over!

Neste oppskrift kommer på fredag, i mellomtiden kommer det noen andre innlegg! : )

Tips - amigurumis til små barn

Når du skal gi bort amigurumis til små barn er det noen ting du må passe godt på:
- Alle delene må sitte godt fast, ingen løse deler!
- Øyne, munn og diverse bør være sydd på med tråd, for å være sikker på at ikke noe kan løsne.
- Alt som er på amigurumien må være ?spiselig?, altså ikke noe giftig som barnet kan få i seg.


Kun garn er det optimale!


Lim, løse øyne og diverse pynt kan ikke brukes.

Se hvem som kom opp fra stuegulvet mitt..


Diglet fant ut at han ville ta en snarvisitt innom på sin vei til pokeville, og gravde seg opp rett på stuegulvet mitt. Hva jeg nå skal gjøre med det store hullet han etterlot seg vet jeg ikke, men det var koselig med litt besøk.

I morgen kommer det ett nytt innlegg, før det på tirsdag kommer nytt mønster! Jeg regner med at du venter i spenning! ; )

Eggvarmeren Karianne - lett



Karianne er glad i mennesker og har et stort behov for å passe på andre. Karianne setter helst andre framfor seg selv og er glad så lenge de rundt henne er glade. Kyllingen Pjuske liker å kalle henne for sin egen varmeovn, mens Kåre hanefar synes hun gjør litt for mye og skulle ønske at familien trengte han litt mer.

Vanskelighetsgrad: Lett

Heklenål 3mm, og lerke garn pinner 3-4

Kropp:

R1: 4fm (4)

R2: /2i1/ 4g (8)

R3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

R4: /2fm, 2i1/ 4g (16)

R5: /3fm, 2i1/ 4g (20)

R6: /4fm, 2i1/ 4g (24)

R7: /5fm, 2i1/ 4g (28)

R8: /13fm, 2i1/ 2g (30)

R9: /14fm, 2i1/ 2g (32)

R10: /15fm, 2i1/ 2g (34)

R11-18: 8 runder kun fm (34)

 

Fest trådene

 

Nebb:

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g, avslutt med 1sm (6)

 

Spar litt tråd på slutten for å sy på nebbet

 

Vinger (2stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5-6: 2 runder kun fm (12)

 

Spar litt tråd på slutten for å sy fast vingene

 

Jeg har brukt en piperenser til hanekam og sydd på øyne jeg har kjøpt på Panduro.  Her kan man bare bruke fantasien for hvordan man vil dekorere! Fjær for eksempel er enkelt og fint!



Neste oppskrift kommer på tirsdag, så får vi se hva som skjer på bloggen i mellomtiden ; )

Rev - middels



Bruk menyen til høyre for å lære deg å hekle og lese oppskriftene! : )

Jeg har brukt 3mm heklenål og garn til 3-4mm pinner. Du trenger rødt, hvitt og svart garn.

Vanskelighetsgrad: middels

 

Hode:

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R6: /4fm, 2i1/ 6g (36)

R7-10: 4 runder kun fm (36)

R11: /4fm, 2til1/ 6g (30)

R12: /3fm, 2til1/ 6g (24)

R13: /2fm, 2til1/ 6g (18)

R14: /1fm, 2til1/ 6g (12)

R15: /2til1/ 6g (6)

R16: /2til1/ 3g, avslutt med 1sm

 

Stopp hodet og fest trådene

 

Kropp:

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R6-10: 5 runder kun fm (30)

R11: /3fm, 2til1/ 6g (24)

R12-16: 5 runder kun fm (24)

R17: /2fm, 2til1/ 6g (18)

R18-22: 5 runder kun fm, avslutt med 1sm (18)

 

Stopp kroppen og spar litt tråd på slutten som du skal bruke til å sy sammen hodet og kroppen

 

Snute:

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /1fm, 2i1/ 5g (15)

R4-8:6 runder kun fm (18)

 

Spar litt tråd på slutten som du skal bruke til å sy fast snuten. Stopp snuten.

 

Hale:

Begynn med hvitt garn

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

R4: en runde kun fm (9)

R5: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5-8: 3 runder kun fm (12)

R9: /3fm, 2i1/ 3g (15)

Bytt farge til rød

R10-16: 7 runder kun fm (15)

R17: /3fm, 2til1/ 3g (12)

R18: /2fm, 2til1/ 3g (9)

R19: /1fm, 2til1/ 3g, avslutt med 1sm (6)

 

Stopp halen og spar litt tråd på slutten som du skal bruke til å feste halen på kroppen.

 

Ben (4stk):

 

Begynn med svart

R1: 5fm (5)

R2: /2i1/ 5g (10)

R3: /1fm, 2i1/ (15)

R4-6: 3 runder kun fm (15)

R7: 2til1, 13 fm (14)

R8: en runde kun fm (14)

R9: 2til1, 12 fm (13)

Bytt farge til rød

R10-12: 3 runder kun fm (13)

 

Spar en tråd på slutten som du skal bruke til å sy på bena med, fest de andre trådene og stopp bena. De du skal bruke som forben skal være mer stoppet enn bakbena. Se på bildene hvordan de skal sys på.

 

Øre (2 stk):

 

Begynn med svart

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

Bytt farge til rød

R4: /2fm, 2i1/ 3g (12)

R5: /3fm, 2i1/ 3g (15)

R6: /4fm, 2i1/ 3g (18)

R7: /5fm, 2i1/ 3g (21)

 

Spar en del garn på slutten som du skal bruke til å sy ørene på kroppen. Ørene skal ikke stoppes.

 

Det hvite i ørene (2 stk):

 

R1: 3fm (3)

R2: /2i1/ 3g (6)

R3: /1fm, 2i1/ 3g (9)

 

Spar litt tråd til å sy på det hvite på ørene



Lykke til! 

I morgen eller på fredag kommer første påskeoppskrift :)

Elefantball - middels



Jeg har brukt 3mm heklenål  og tilsvarende garn

Husk at du kan bruke menyen på høyre side for å lære deg å hekle og lese oppskriftene!

Kropp:

Runde 1: 6fm (6)

Runde 2: /2i1/ 6g (12)

Runde 3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

Runde 4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

Runde 5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

Runde 6: /4fm, 2i1/ 6g (36)

Runde 7: /5fm, 2i1/ 6g (42)

Runde 8-12: 5 runder kun fm (42)

Runde 13: /5fm, 2til1/ 6g (36)

Runde 14: /4fm, 2til1/ 6g (30)

Runde 15: /3fm, 2til1/ 6g (24)

Runde 16: /2fm, 2til1/ 6g (18)

Runde 17: /1fm, 2til1/ 6g (12)

 

Begynn å stoppe kroppen og sy på øyne(evt. munn) hvis du ikke bruker øyne som kan limes på.

 

Runde 18: /2til1/ 6g (6)

Runde 19: /2til1/ 3g, avslutt med 1sm

 

Fest trådene.

 

Øre (2 stk):

 

Runde 1: 6fm (6)

Runde 2: /2i1/ 6g (12)

Runde 3: /2i1/ 12g (24)

Runde 4: /2i1/ 24g (48)

Runde 5: Her har du to valg:

Enten bytte farge og gjøre 40fm med det andre garnet, så 1sm

Eller bare gjøre en runde med kun fm, og avslutte med 1sm (48)

 

Spar en del garn på slutten som du skal bruke til å sy fast ørene til kroppen. Sy fast de resterende trådene

 

Snabel:

Runde 1: 3fm (3)

Runde 2: /2i1/ 3g (6)

Runde 3: en runde med kun fm (6)

Runde 4: /2fm, 2i1/ 2g (8)

Runde 5: /3fm, 2i1/ 2g (10)

Runde 6-12: 7 runder med kun fm(10)

Runde 13: /2fm, 2i1/ 3g, 1fm (13)

Runde 14-16: 3 runder med kun fm, avslutt med 1sm (13)

 

Spar en del på slutten som du skal bruke til å sy fast snabelen på kroppen. Stopp snabelen og sy fast de resterende trådene.

På snabelen kan du også sy fast litt garn for at den skal se litt ?rynkete? ut, se på bildene.

 

Bakben (2 stk):

Her kan du begynne med en annen farge som ?såle? på foten.

Runde 1: 5fm (5)

Runde 2: /2i1/ 5g (10)

Bytt farge her hvis du har begynt med en annen farge

Runde 3: /1fm, 2i1/ 5g (15)

Runde 4-5: 2 runder med kun fm, avslutt med 1sm (15)

 

Spar en del på slutten som du skal bruke til å sy fast bena på kroppen. Stopp bena, og sy fast de resterende trådene.

 

Forben (2 stk):

Her kan du begynne med en annen farge som ?såle? på foten.

Runde 1: 4fm (4)

Runde 2: /2i1/ 4g (8)

Bytt farge her hvis du har begynt med en annen farge

Runde 3: /1fm, 2i1/ 4g (12)

Runde 4-6: tre runder med kun fm, avslutt med 1sm (12)

 

Spar en del på slutten som du skal bruke til å sy fast bena på kroppen. Stopp bena og sy fast de resterende trådene.

 

Montering:

Sy sammen alle delene til kroppen. Pass på at du syr på bakbena og forbena riktig. Fest øyne og evt. munn. Du kan gjerne pynte med å sy på perler eller lignende.





Lykke til !

Kjeks - lett

Da er endelig første oppskrift her! Jeg tenkte å begynne med en veldig enkel en som "oppvarming" :) Bruk menyen til venstre hvis du vil lære deg å hekle eller trenger hjelp med å lese oppskriften!

3mm nål og tilsvarende garn.

Kjeks (2 stk):

 

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R6-R7: 2 runder kun fm (30)

R8: /3fm, 2til1/ 6g (24)

R9: /2fm, 2til1/ 6g (18)

R10: /1fm, 2til1/ 6g (12)

R11: /2til1/ 6g, avslutt med 1sm (6)

 

Fest trådene

 

Fyll:

 

R1: 6fm (6)

R2: /2i1/ 6g (12)

R3: /1fm, 2i1/ 6g (18)

R4: /2fm, 2i1/ 6g (24)

R5: /3fm, 2i1/ 6g (30)

R6: en runder kun fm (30)

R7: /3fm, 2til1/ 6g (24)

R8: /2fm, 2til1/ 6g (18)

R9: /1fm, 2til1/ 6g (12)

R10: /2til1/ 6g, avslutt med 1sm (6)

 

Fest trådene

 

Montering:

Du skal ikke stoppe noen av delene men bare feste trådene og sy de sammen som vist på bilde.





Du skal selvfølgelig bruke andre farger, som brun kjeks og rødt jordbærfyll, eller kanskje karamell :)

Lykke til!

ps. i morgen kan dere lære å hekle denne krabaten